Splittrad

Det är en massa tankar som går runt i mitt huvud just nu. Papper gör att det blir översvämmning på mitt rum. Det är grammatik i spanska, annonser om konserter, lappar som jag skrivit för att komma ihåg saker m.m. Samtidigt tänker jag på beslut jag ska ta, resor jag ska göra, människor jag vill bry mig om, aktiviteter jag har, musik jag vill lyssna på, böcker jag vill läsa, att hålla mig frisk och ha en bra hälsa och så mycket annat. Jag blir stressad av allt jag tar in och känner att jag behöver göra. Som så många gånger förut sköt jag upp allting och gjorde något praktiskt istället. När man tvättar kan man tänka på något annat samtidigt som jag gör nytta. När man diskar är det samma sak. Men jag har fortfarande skjutit upp det andra. Också saker som känns roliga, som att göra ett fotoalbum eftersom de obligatoriska sakerna varit fler. Men att blogga är också terapi för mig. Jag får skriva ner en del av tankarna så jag slipper ha så många i huvudet.

När det är så där mycket så är det egentligen inte så farligt. Det är i mina tankar som jag bygger upp en mur. Men hur mycket jag än försöker att förstöra muren så går det inte. Den är för stabil för att jag ska kunna rasera den. Det enda sättet att förstöra muren är att ta bort en sten i taget, uppifrån. Jag måste ha hjälp av någon att göra det, för jag når inte upp. 

När jag sätter mig ner, försöker andas och kopplar upp mig till den helige Gud så händer något. Jag lämnar över alla mina tankar till honom och får hjälp att sortera dem. Han raserar muren så att jag kan se vad som finns framför mig. Han hjälper mig att prioritera. Han som är allvetande. Bön handlar om attlämna över kontrollen.

Än en gång tänker jag på hur viktigt det är att ha en balans i livet. ande, själ och kropp är lika viktiga. Som min förra lärare E undervisade om: Livet ska vara en balans mellan arbete, lek och vila. Om jag tänker på vad som är mitt arbete just nu, att plugga spanska och jobba på dagis. Hur uttrycker jag mig i lek t.ex. att göra ett fotoalbum, spela piano, blogga. Och hur jag vilar bäst, kan vara att läsa en bok, gå en promenad eller ta en powernap.
 
Ora et labora  - Bed och arbeta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0