Rosengård- Sveriges skatt

Imorse på väg till högskolan såg vi polisen plocka in alla som kom och körde, och jag som blir supernervös när jag ser en polis! Men det var bara bilarna i den andra filen som blev tagna, tack och lov. Är det nåt som gör mig hispig så är det polisen. Inte för att jag tror att de skulle hitta nåt fel med mig, men för att jag skulle bli så hemskt nervös att de säkert skulle tro att jag hade nåt på gång.
På tal om polisen, har ni hört om det senaste från grejen i Rosengård, att man har inspelningar på när en polis uttalar sig rasistiskt och om hot när han sitter i en polisbil när det här hände i RG. Det är tråkigt att det ska bli som ett krig vem som har rätt och vem som har fel, och att man inte bara kan försöka hjälpa varandra istället. Eftersom jag bott i Rosengård vet jag att det är svårt för dem som bor där (de flesta har bakgrund från ett annat land) att få jobb. Tänk att bli nekad jobb bara på grund av sitt namn t.ex. Men jag vet också att många har drömmar som kommer att ta dem förbi alla hinder och till slut in i mål. När jobbade med barn och ungdomar där fick jag möta underbara människor. Människor rika på glädje. Men samhället gör inte mycket för att försöka behålla den glädjen.

Tomaskyrkan i Rosengård gick till olika instanser, däribland Polisen och förklarade att vi bad för dem, och frågade om det var något speciellt vi kunde be för. Polischef Börje Aronsson berättade om situationen just då. Han berättade att det i dagsläget var ungefär 100 ungdomar som var mest stökiga, sätter eld på saker o.s.v. Det bor ca 22.000 människor i RG varav 100 är stökiga. Förstår ni? Vi vet att under bränderna och upploppet i RG för ett tag sen, var det långt flera än bara människor från RG som var inblandade. När det blev känt att det hände något så visste hela stan om det och huliganerna åkte dit för att vara med.

Att det hände nåt, ja. Det är tråkigt att det ska vara en dålig nyhet man hör om RG. Sist var det att det var kackerlackor och fruktansvärda förhållanden i lägenheter i RG. Underbara Rosengård, med sina fantastiska människor från alla kulturer. Om media ändå kunde uppmärksamma de unga med sina drömmar, de äldre som har så mycket att berätta från sina hemländer, och gemenskapen. Sverige är rikt som har så många olika människo. Jag önskar att vi kunde ta vara på det! Mina möten med människor var fantastiska! Första gången vän, andra gången syster, bror. Jag skulle kunna prata hur länge som helst...


Hjälp mig be för Rosengård. Be för skola, polis, idrottsföreningar, Tomaskyrkan, politiker och människor som bor där. Be att kreativitet och livslust ska komma till de människorna. Be att de som fattar beslut är med och bestämmer om ett blomstrande Rosengård med stora framtidsplaner!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0