Helig vecka i tjänst

Den här veckan kallas Semana Santa- Heliga veckan här i Nica. Det har verkligen varit annorlunda än en påsk i Sverige. Vår klass har varit i norra Nicaragua, där vi svenskar varit en gång tidigare vid jul. Långt bort från typisk svensk påskmat, godisägg, kycklingar och allt krims-krams som vi har under påsk i Sverige. Men jag har klarat mig utan det och än en gång fått prova på ett missionärsliv.
Bocay heter stället där vi var. Där håller man på med kaffeodling och exportering, bönor, ris och alla möjliga djur.
Under veckan hade vi möten varje kväll i olika kyrkor både i staden och utanför. En av kyrkorna var en liten kyrka med en sal och den var gjord av trä. Som i de flesta kyrkor här i Nica hade man plaststolar och det var fint dekorerat med tunna tyger i taket. Vi hade inget ljudsystem, man tog upp kollekt i en keps, det fanns inte tillräckligt med stolar till alla, så en del fick stå och några gånger försvann ljuset så det blev helt kolsvart. Men det jag tänkte på där är att det inte hänger på alla grejer runtomkring. Det var en stark närvaro av Den Helige Ande och vi bad för människor som grät, fick möta Gud, blev helade från inre och yttre sår. I varje möte predikade vi, vittnade, lovsjöng, bad, läste Bibeln, profeterade och gav kunskapens ord och bad för människorna. Vi evangeliserade också lite i byarna och fick sprida Guds kärlek till de vi mötte. Träffade massa fina barn som jag tog till mitt hjärta.
Det är en av de bästa sakerna jag vet, att be för människor som blir berörda av Gud, att leda dem närmare Jesus och att få se deras tårar när de får möta honom som kan fylla alla behov och torka deras tårar.

Kommentarer
Postat av: Malin

M! Så gott att få ta del av din resa, både i text och bilder! Love It, Love you, Love Him! ( Du anar inte hur mycket jag har lärt mig av dig, och det här är en mening som är såå bra, använder gärna den!! :) )

2012-05-10 @ 21:51:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0