treasurehunt and other adventures

Sitter på rummet och äter guayaba. Bredvid mig sitter Jess och Dayris, vår söta lilla grannflicka, och lyssnar på Pippi Långstump på tyska, Dora Exploradora och andra barnprogram som finns på youtube.

Innan hade vi en perfekt morgon. Vädret var soligt och varmt men ändå lite svalt. Vi satt på innergården och åt frukost med färsk frukt: papaya, ananas, vattenmelon och annan melon.

Efter det tog Ema Jess och jag en match i kortspelet 500 som jag vann i faktiskt! :)
Det kändes lite som svensk sommar vilket var härligt.


Igår åkte vi en sväng till Sébaco för att handla de sista grejerna till en svensk middag vi skulle bjuda på.

Efter vägen såg vi två gulliga små kalvar.

På marknaden finns det mycket frukt och grönt.
Det finns så mycket att säga om de sista dagarna och veckorna. I fredags gjorde vi nr. 2 på CNN:s lista över vad man ska göra innan man dör; volcano boarding! Vi åkte på playwoodskivor iklädda skyddsdräkter och googles. Jag lyckades komma upp i 70km/h vilket gjorde mig till vinnare av de 21 pers som var med från Canada, Tyskland, USA, Sverige och Nicaragua. Det är verkligen ett minne för livet. Jag fick några blåmärken och skrapsår och är fortfarande lite öm i ryggen och svanskotan, men jag hade beskydd av änglarna.
I lördags hade jag en underbar dag. På morgonen hade vi bön och fasta i kyrkan med några stycken från församlingen. Vi bad och visionerade för ett läger för ungdomar vi ska ha denna vecka. Jag fick också höra de andra profetera över mig och det var väldigt speciellt, något jag uppskattar hur mycket som helst. 

Senare den dan hade vår klass treasurehunt! Vi lyssnade på Jairo som berättade om hur Gud ser alla människor som sina skatter, och att vi kan få vara med och upplysa människor om det. Vi bad om att Gud skulle tala till oss om vilka skatter vi skulle leta, och fick namn, färger, platser, behov och andra detaljer som skulle leda oss till människor. Vi delade in oss i grupper och sen gick vi ut för att leta reda på skatterna.

Vår grupp kom bl.a. till en kvinna som hade cancer som vi bad för. Hon blev rörd och kände sig bättre i sitt ben som hon hade ont i. När vi bad fick jag ett namn på en kvinna. Jag visste inte ens om det namnet fanns i Nicaragua, men när vi skulle gå hem igen såg vi det namnet på en liten affär, så vi gick dit men tyvärr ville inte kvinnan att vi skulle be för henne för hon var katolik. Jag tror att hon hängde ihop med nån av behoven jag fick tidigare nämligen barnlöshet eller trasigt äktenskap. Så jag får be för henne i smyg.

Den andra gruppen bad för 17 stycken tror jag det var. När de bad fick de att de skulle gå till Mödravårdcentralen som finns i centrum, de fick "gravida kvinnor" "vit tröja" "sandaler" och det exakta namnet på en sjukdom som de träffade på där, nämligen artros. De bad för flera kvinnor med symptom på detta nämligen svullna fötter. Alla ville ha förbön och blev berörda av Guds kärlek. De bad också för en man som kom till kyrkan på kvällen och blev frälst!
Det är fantastiskt det som har hänt de här dagarna och jag förstår mer och mer att Gud vill göra så mycket i våra liv. Och det beror inte på oss. Vi behöver bara ställa oss till Hans förfogande så Han kan använda oss, verka i oss och genom oss till andra.
Jag är glad att jag kommit hit till Nicaragua, för annars hade jag inte fått vara med om de här erfarenheterna och lärdomarna som jag kommer ha med mig resten av livet!

Tack Helige, för att du är en generös och givande pappa som har omsorg om oss!

Kommentarer
Postat av: Janita

Be för mig!

2012-05-05 @ 10:15:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0